چگونه یک نقشه محتوایی برای سئو بسازیم

چگونه یک نقشه محتوایی SEO بسازیم (به همراه قالب)

نقشه محتوایی SEO نقشه راه استراتژی محتوای وب‌سایت شماست.
وظیفه اصلی آن سازماندهی محتوای وب‌ سایت است.

این نقشه به شما کمک می‌کند:
✅ کاربران راحت‌تر در سایت شما پیمایش کنند.
✅ به موتورهای جستجو نشان میدهد که محتوای شما یک موضوع را به‌ طور جامع پوشش می‌دهد.
✅ در یک صنعت یا حوزه خاص به یک مرجع معتبر تبدیل شوید.

چرا این راهنما متفاوت است؟

برخلاف بسیاری از روش‌های دیگر، این فرآیند ارتباط موضوع با برند شما، پتانسیل تجاری و میزان ترافیک ممکن را در نظر می‌گیرد.
یعنی شما محتوایی تولید نخواهید کرد که برای کسی مهم نباشد یا به رشد کسب‌وکارتان کمکی نکند.

برای شروع

1. موضوع اصلی سایت خود را شناسایی کنید

برای این کار، این سؤالات را از خود بپرسید :

  • تمرکز اصلی سایت شما چیست؟ (هرچه دقیق‌تر، بهتر)
  • می‌خواهید در چه زمینه‌ای به‌عنوان یک متخصص شناخته شوید؟
  • چه موضوعات خاصی همه محتوای شما را به هم مرتبط می‌کنند؟
  • چه پارامترهایی محدوده محصولات یا خدمات شما را تعیین می‌کنند؟

سپس موضوع خود را در فایل اکسل وارد کنید.

 

2. تعیین موضوعات پشتیبان و زیرموضوع‌های مرتبط


در این مرحله، باید ایده‌هایی برای موضوعات و زیرموضوع‌های مرتبط پیدا کنید تا جنبه‌های مختلف موضوع اصلی خود را پوشش دهید. این کار اساس نقشه محتوایی شما را تشکیل می‌دهد.

 

می‌توانید از منابع مختلفی برای جمع‌آوری ایده‌های محتوایی استفاده کنید تا هیچ شکاف ناخواسته‌ای در محتوای خود باقی نگذارید. این منابع شامل موارد زیر هستند:

  • Ahrefs: ویژگی پیشنهاد کلمات کلیدی با هوش مصنوعی نقطه شروع خوبی برای یافتن کلمات کلیدی مرتبط با موضوع اصلی شماست.
  • ChatGPT: با چند پیام ساده در SOP می‌توانید یک نقشه محتوایی با بیش از ۴۰۰ ایده در مدت‌زمان کوتاهی ایجاد کنید.
  • جستجوی گوگل: از قابلیت‌هایی مانند تکمیل خودکار، جستجوهای مرتبط، "افراد همچنین می‌پرسند"، پنل دانش و موارد دیگر برای یافتن ایده‌های مرتبط استفاده کنید.
  • ویکی‌پدیا: فهرست مطالب را بررسی کنید تا موضوعات پشتیبان مرتبط با موضوع اصلی خود را بیابید. همچنین می‌توانید زیرموضوع‌های خاص‌تر را از متن مقاله استخراج کنید.
  • رقبا: با استفاده از Ahrefs می‌توانید برنامه محتوایی رقبا را بررسی کرده و ببینید چه میزان ترافیک ارگانیک از موضوعات مختلف دریافت می‌کنند.

همان‌طور که ایده‌ها را جمع‌آوری می‌کنید، هر یک را در برگه "لیست موضوعات" یادداشت کنید. 

 

3. ارزیابی ارتباط موضوع با برند و ارزش کسب‌وکار

این مرحله چیزی است که فرآیند محتوایی ما را متمایز می‌کند.

بزرگ‌ ترین اشتباهی که بیشتر افراد هنگام ساخت نقشه محتوایی مرتکب می‌شوند، جمع‌آوری فهرستی گسترده از ایده‌ها بدون بررسی میزان مفید بودن آن‌ها برای کسب‌وکار است.

برای مؤثر بودن این فرآیند، باید گزینشی عمل کنید. هر چیزی که پیدا کردید را اضافه نکنید.

برای مثال، هیچ وب‌سایت یا مدل کسب‌ وکاری در حوزه سئو وجود ندارد که  تمام این موضوعات را با هم پوشش دهد:

  • موقعیت‌های جغرافیایی: سئوی تهران، سئوی اصفهان، سئوی تبریز
  • خدمات: خدمات سئوی ارزان، خرید خدمات سئو
  • دوره‌ها: دوره‌های رایگان سئو، دوره‌های سئوی گوگل
  • ابزارها: ابزارهای سئوی محلی، ابزارهای رایگان سئو، ابزارهای سئو برای کسب‌وکارهای کوچک
  • انواع سئو: سئوی انگلی، سئوی تکنیکال، سئوی برنامه‌نویسی‌شده

با اینکه همه این موضوعات در مورد سئو هستند، اما نیت‌های متفاوتی دارند.

حتی یک سایت معتبر در حوزه سئو، مانند Ahrefs، نمی‌تواند به‌ طور قطعی همه این موضوعات را هدف قرار دهد.

بنابراین، برای هر محتوایی که اضافه می‌کنید، میزان ارتباط آن با برند خود را در نظر بگیرید...

 

… و همچنین پتانسیل کسب‌وکار آن را بررسی کنید:

 

 

4. بررسی پتانسیل ترافیک هر زیرموضوع


علاوه بر ارتباط با برند و پتانسیل کسب‌وکار، هر موضوع باید پتانسیل ترافیک مناسبی برای SEO داشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است محتوایی ایجاد کنید که برای هیچ‌کس جذاب نباشد.


می‌توانید هر یک از ایده‌های محتوایی خود را در Keywords Explorer ابزار Ahrefs بررسی کنید. می‌توانید آن‌ها را یکی‌یکی جستجو کنید تا محبوبیت آن مشخص شود:

 

یا می‌توانید آن‌ها را به‌صورت دسته‌ای بررسی کنید تا روند کار کارآمدتر شود (این روش برای تیم‌های آژانسی ایده‌آل است):

 

با استفاده از قابلیت Clusters by Parent Topic در سایت ahrefs.com ، می‌توانید هر لیست بزرگی از کلمات کلیدی را به‌صورت خودکار در زیرموضوعات گروه‌بندی کنید:

 

در هر دو حالت، باید لیست کلمات کلیدی خود را در تب Keyword Clusters از فایل اسپردشیت اضافه کنید.

 

همچنین باید متریک‌های کلمات کلیدی را از Ahrefs استخراج کرده و آن‌ها را در تب Keyword List کپی کنید. این داده‌ها برای محاسبه حجم کلی و پتانسیل ترافیک استفاده می‌شوند.

 

5. نهایی کردن موضوعاتی که هدف قرار خواهید داد


برای نهایی کردن لیست موضوعات پشتیبان و زیرموضوعاتی که در برنامه محتوایی خود هدف قرار می‌دهید، به این موارد توجه کنید:

  • ارتباط با برند
  • پتانسیل کسب‌وکار
  • حجم کل 
  • پتانسیل ترافیک

تب‌های Overview و Content Plan را بررسی کنید تا متریک‌های هر موضوع را ببینید. هر محتوایی که در حداقل دو مورد از این معیارها امتیاز پایینی دارد، حذف یا جایگزین کنید.

در اینجا یک نمونه آورده شده است:

اگرچه بعضی از موضوعات یاد شده در لیست بالا دارای حجم جستجوی بالا و پتانسیل ترافیک قوی است، اما ارتباطی با برند ندارد و فاقد پتانسیل تجاری است.

چنین موضوعاتی را قبل از اشتراک‌گذاری نقشه محتوایی با مشتری یا مدیر خود حذف یا جایگزین کنید.

6. تطبیق صفحات موجود و URLهای جدید با هر موضوع

اگر یک وب‌سایت موجود دارید، بهتر است هر یک از صفحات فعلی خود را با نقشه محتوایی مطابقت دهید. این کار به شما کمک می‌کند تا ببینید چه موضوعاتی را هنوز پوشش نداده‌اید و برنامه‌ریزی برای محتوای جدید را آسان‌تر می‌کند.

URLهای مربوطه را در ستون Mapped URL اضافه کنید و Page Type را روی "Existing" تنظیم کنید.

 

برای صفحات جدید، slugs پیشنهادی خود را برای صفحات والد و فرزند احتمالی اضافه کنید و مقدار ستون Page Type را روی "New" تنظیم کنید.

7. برنامه‌ریزی وظایف بعدی در ابزار مدیریت پروژه

از این برنامه، وظایف زیادی مرتبط با محتوا ایجاد خواهد شد، از جمله:

  • ایجاد صفحات پایه برای موضوعات پشتیبان جدید
  • تولید منابع و مقالات برای زیرموضوعات جدید
  • به‌روزرسانی صفحات موجود برای افزایش عمق محتوایی
  • ادغام یا جداسازی صفحاتی که چندین موضوع را هدف قرار می‌دهند
  • لینک‌دهی داخلی بین تمامی پست‌های یک مرکز محتوایی

می‌توانید از معیارهای زیر برای اولویت‌بندی موضوعات و محتوایی که ابتدا باید روی آن‌ها کار کنید، استفاده کنید:

 

امتیاز اولویت: این معیار شامل ارتباط با برند، پتانسیل تجاری و پتانسیل ترافیک است.

سطح اولویت: این معیار، برنامه محتوای شما را به پنج دسته تقسیم می‌کند.

در ابزار مدیریت پروژه خود، ابتدا مواردی را که در سطح اولویت ۵ قرار دارند برنامه‌ریزی کنید، سپس سطح ۴ و به همین ترتیب ادامه دهید.

جمع بندی

نقشه‌های محتوایی سئو یک وظیفه استراتژیک حیاتی برای بهینه‌سازی محتوا به نفع کاربران و موتورهای جستجو هستند. این فرآیند نسبتاً سیستماتیک و آسان برای اجراست، حتی اگر مبتدی باشید.

اگر موضوعات خود را به‌درستی تنظیم کنید، فرمول‌های موجود در صفحه گسترده به شما کمک می‌کنند داده‌های سطح موضوع را به رئیس یا مشتری خود ارائه دهید. همچنین می‌توانید معیارهای عملکرد سطح موضوع را برای هر رقیب دریافت کنید تا یک مورد تجاری بسازید و حمایت افراد غیرمتخصص در سئو را جلب کنید.

Source :منبع