Sitelinksلینک هایی به صفحات دیگر یا بخش هایی از یک صفحه هستند که در زیر برخی از نتایج جستجوی گوگل نمایش داده میشوند. این لینکها به کاربران کمک میکنند تا سریع تر به اطلاعات مرتبط در یک وب سایت دسترسی پیدا کنند. Sitelinks برای اولین بار در سال ۲۰۰۵ ظاهر شدند و بهطور رسمی در سال ۲۰۰۶ معرفی شدند.

Sitelinksیکی از رایج ترین ویژگیهای جستجو هستند. طبق دادههای Ahrefs در ایالات متحده، آنها در ۱.۸٪از صفحات نتایج جستجو (SERPs)نمایش داده میشوند. تقریباً هر جستجوی برند شده دارای sitelinks است و این لینکها در بسیاری از جستجوهای دیگر مانند کوئریهای اطلاعاتی نیز ظاهر میشوند. در واقع، تقریباً ۶۷٪ از تمام کلمات کلیدی ارگانیک مرتبط با Wikipedia.org شامل sitelinks هستند.
انواع مختلف Sitelinks
Sitelinks در طول سالها تکامل یافتهاند و به روشهای مختلفی نمایش داده میشوند. گوگل اغلب تعداد sitelinks نمایش دادهشده و ظاهر آنها را در نتایج جستجو تغییر میدهد. ممکن است برخی sitelinks را با کادر، همراه با تصاویر، بهصورت کاروسل یا گسترشیافته مشاهده کنید. در اینجا انواع مختلف sitelinks که گوگل امروزه نمایش میدهد، آورده شده است.
Sitelinks پولی
در این مقاله عمدتاً به sitelinks ارگانیک میپردازم، اما لازم به ذکر است که افزونههای sitelink میتوانند در تبلیغات نیز ظاهر شوند. بزرگترین تفاوت بین sitelinks پولی و سایر انواع sitelinks این است که شما میتوانید بهراحتی متن و URLهایی را که همراه با تبلیغات شما نمایش داده میشوند، کنترل کنید. سایر انواع sitelinks بهصورت خودکار ایجاد میشوند و بر اساس الگوریتمها برای تعیین محتوا و لینکها متکی هستند.
Sitelinks ارگانیک
این sitelinks معمولاً برای جستجوهای برند شده ظاهر میشوند و شامل حداکثر شش sitelink به صفحات دیگر وبسایت شما هستند. این sitelinks فقط در نتیجه جستجوی اول نمایش داده میشوند.

Sitelinks ارگانیک تک خطی
Sitelinks تکخطی میتوانند در بسیاری از انواع جستجوها ظاهر شوند. این sitelinks معمولاً حداکثر شامل چهار لینک هستند، اما یک نوع دیگر نیز وجود دارد که تعداد بیشتری از sitelinks را بهصورت کاروسل نمایش میدهد. این sitelinks میتوانند به صفحات دیگر یک سایت هدایت شوند یا مستقیماً به بخش خاصی از یک صفحه از طریق لینکهای fragment (#) بروند.
جعبه جستجوی Sitelinks ارگانیک (متوقفشده در ۲۱ نوامبر ۲۰۲۴)
جعبه جستجوی Sitelinks به کاربران این امکان را میداد که مستقیماً در نتایج جستجوی یک وبسایت یا اپلیکیشن جستجو کنند. این ویژگی فقط برای جستجوهای مرتبط با برندها نمایش داده میشد و بهصورت خودکار توسط گوگل اضافه میشد. صاحبان وبسایت میتوانستند با افزودن دادههای ساختاریافته مخصوص جعبه جستجوی Sitelinks به صفحه اصلی خود، به گوگل در درک بهتر سایتشان کمک کنند، اما این کار الزامی نبود.

بسیاری از ابزارها و گزارشهای موجود در Ahrefs شامل فیلترهایی برای Sitelinks بهعنوان یک ویژگی SERP هستند. بهعنوان مثال، میتوانید در Site Explorerاز Ahrefs کلمات کلیدیای را پیدا کنید که سایت شما برای آنها رتبه دارد و همچنین دارای Sitelinks هستند.
چرا به Sitelinks نیاز دارید؟
Sitelinks باعث افزایش دیدهشدن سایت شما در نتایج جستجو میشوند. این لینکهای اضافی فضای بیشتری را در صفحه نتایج اشغال کرده و باعث میشوند سایت شما در مقایسه با سایر نتایج جستجو برجستهتر دیده شود.
علاوه بر این، Sitelinks به کاربران کمک میکنند سریعتر به محتوای موردنظرشان دسترسی پیدا کنند. این محتوا میتواند در همان صفحه باشد یا به صفحات دیگر هدایت شود. برای مثال، طبق دادههای Google Search Console، ۱۲.۹٪ از کلیکها روی جستجوی برند ما، "ahrefs"، به Sitelinks اختصاص دارد و مستقیماً کاربران را به صفحات دیگر هدایت میکند، نه فقط به صفحه اصلی.

چگونه بر Sitelinks تأثیر بگذاریم؟
شما نمیتوانید Sitelinks را در نتایج جستجوی ارگانیک ویرایش کنید؛ زیرا آنها بهصورت الگوریتمی ایجاد میشوند. قبلاً میتوانستید در Google Search Consoleآنها را حذف کنید، اما این گزینه دیگر وجود ندارد. بااینحال، روشهایی برای تأثیرگذاری بر آنها وجود دارد:
-
ساختار سایت:معماری سایت شما نقش مهمی در نمایش Sitelinks دارد. اگر ساختار سایت شما فلت (سطحی) باشد، گوگل ممکن است مجبور شود به سیگنالهای دیگری تکیه کند.
-
لینکسازی داخلی:نحوه لینکدهی بین صفحات و متنهای لینکشده بر روی Sitelinks تأثیر میگذارد. همچنین مکان لینکها در صفحه و استفاده از Breadcrumbsمهم است.
-
Noindex:اگر صفحهای را Noindexکنید، از نمایش در Sitelinks حذف میشود. این روش ایدهآل نیست و بهندرت توصیه میشود، اما در شرایط خاص میتواند مفید باشد.
-
حذف جعبه جستجوی Sitelinks:اگر نمیخواهید این ویژگی برای سایت شما نمایش داده شود، میتوانید این تگ را به صفحه اصلی اضافه کنید:
-
<meta name="google" content="nositelinkssearchbox"/>
-
مفید و مرتبط بودن محتوا: Sitelinks معمولاً به صفحاتی هدایت میشوند که از نظر گوگل مفید و مرتبط با نیاز کاربران باشند.
-
Hreflang:استفاده از Hreflang Tagsبه گوگل کمک میکند تا Sitelinks مرتبط با زبان و کشور کاربران را نمایش دهد.
-
عناوین و فهرست مطالب:بسیاری از Sitelinks تکخطی (One-line Sitelinks) از همان عناوین صفحه استخراج میشوند. در Ahrefs، علاوه بر عناوین کاربردی، در مقالات خود یک Table of Contents(فهرست مطالب) نیز اضافه میکنیم تا به گوگل سیگنال بهتری ارائه دهیم.
-
عبارات جستجوی کاربران:هرچند این مورد تأیید نشده است، اما معمولاً ارتباط زیادی بین عبارات جستجوشده توسط کاربران و Sitelinks نمایش دادهشده وجود دارد. بسیاری از پُرجستجوترین عبارات درباره "Ahrefs"همانهایی هستند که در Sitelinks دیده میشوند.
سیگنالهای کاربری (احتمالاً)
یک ثبت اختراع از بینگ (Bing)نشان داد که آنها ممکن است از دادههای کلیک برای نمایش نسخهای از Sitelinks که Deep Linksنام دارد، استفاده کنند. به همین دلیل، این احتمال وجود دارد که گوگل نیز از این دادهها استفاده کند، هرچند این موضوع تأیید نشده است.
نتیجهگیری نهایی
Sitelinksفضای بیشتری را در SERPبه وبسایتها اختصاص میدهند و برای کاربران مفید هستند. اگرچه کنترل مستقیمی روی Sitelinksوجود ندارد، اما میتوانید با استفاده از اطلاعات بالا، بر نمایش آنها تأثیر بگذارید و Sitelinksجدیدی به دست آورید.
منبع: Source